DSCF8234 KopiaBył to bardzo sympatyczny dzień . Odwiedził nas Jakub Zuckerman, student dziennikarstwa w Krakowie - nasz były DSCF8237 Kopiaabsolwent Gimnazjum Europejkiego. Bard, laureat wielu prestiżowych festiwali, zrówno krajowych jak i międzynarodowych.Liczne koncerty w tym w Piwnicy Pod Baranami Swoje pierwsze kroki artystyczne stawiał w naszej szkole pod kierunkiem pana Michała Matrasa

DSCF8238 Kopia

Jakuba na tle żywych obrazów, które stworzył wraz ze swoją siostrą  w czasach gimnazjum.

Tak napisał o sobie na profilu facebbok; cytuję                                                                                                                                 "Jakub Zuckerman to niestroniący od gorzkiej ironii obserwator. Swoje spostrzeżenia zamknięte w piosenkowej formie serwuje publiczności raz ku zabawie, innym zaś razem zostawiając miejsce na chwilę zadumy. Kiedy nie pisze własnych piosenek sięga po dorobek autorów zagranicznych i przekłada na język polski. Takiego Nohavicę chociażby, ale nie tylko. Pieśni swoje wykonuje zazwyczaj na głos i gitarę, nie stroniąc jednak od dodatkowego akompaniamentu, chociażby pianina, przy którym zasiada Piotr Kiliański."

Chcesz posłuchać Jakuba oto link do jednego z jego koncertów.Są dostępne na yutub.

Q Smart II PLUS 20181109 1231369 listopada 2018 r. o godz. 12.00 w Sali Pompejańskiej Starostwa Powiatowego w Puławach odbyło się wręczenie nagród w Q Smart II PLUS 20181109 123127Powiatowym Konkursie Ortograficznym. W kategorii – gimnazjum wyróżnienie otrzymała Barbara Wójcik – uczennica p. PiotraSkawińskiego .

Basi gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

DSCF821029 listopada 2018r. udaliśmy się do Warszawy. Zwiedzanie stolicy rozpoczęliśmy od MuzeumDSCF8198 Powstania Warszawskiego, które znajduje się przy ul. Grzybowskiej.
Na zewnątrz budynku widzieliśmy Mur Pamięci z wyrytymi nazwiskami poległych Powstańców, Wewnątrz spotkaliśmy się z przewodnikami, którzy oprowadzili nas po Muzeum i przybliżyli nam historię Polski z czasów II wojny światowej.

Ciekawym przeżyciem była możliwość wejścia do ciemnych iciasnych kanałów oraz sprawdzenia, co mogli czuć powstańcy, którzy przedostawali się nimi w różne miejsca stolicy. Przez cały czas zwiedzania słychać było odgłosy walczącej Warszawy. Największe wrażenie zrobił na nas ogromny samolot „Liberator”, którym dokonywano zrzutów broni dla powstańców.

DSCF8196Muzeum Powstania Warszawskiego jest bardzo ciekawym miejscem, które warto zwiedzać, abyDSCF8227 poznawać historię naszej ojczyzny.

Z Muzeum Powstania Warszawskiego pojechaliśmy odwiedzić CmentarzWojskowy na Powązkach. Mogliśmy zobaczyć kwatery żołnierzy, którzy walczyli w polskich powstaniach, a także I i II wojnie światowej. Jest to najbardziej „patriotyczna” nekropolia w stolicy, sama nazwa cmentarza upamiętnia tych, którzy zginęli, walcząc za ojczyznę. Pochowani zostali tutaj żołnierze  powstania listopadowego, styczniowego, wielkopolskiego, powstań śląskich,  wojny polsko-bolszewickiej, DSCF8219przewrotu majowego, jak również kampanii wrześniowej.Na Cmentarzu znajdują się również: kwatera „Na Łączce”, gdzie w latach 1945-56 chowani byli potajemnie patrioci zamordowani przez Urząd Bezpieczeństwa oraz symboliczna „Dolinka Katyńska”, która jest najważniejszym w mieście miejscem upamiętnienia ofiar zbrodni Katyńskiej. Liczne pomniki i tablice pamiątkowe, również stanowią symboliczne miejsca pamięci, Najsłynniejszym z nich jest pomnik Gloria Victis (Chwała Zwyciężonym), który upamiętnia żołnierzy walczących podczas II wojny światowej.

Na dłużej zatrzymaliśmy się przy kwaterach żołnierzy Szarych Szeregów, gdzie uczciliśmy pamięćDSCF8227 bohaterów „Kamieni na szaniec” i ich autora Aleksandra Kamińskiego. DSCF8231Na grobie Tadeusza Zawadzkiego „Zośki” zapaliliśmy znicz.

Ostatnim miejscem zwiedzania było Muzeum Narodowe.

Do Puław wróciliśmy pełni zadumy i refleksji.

DSCF8139Z okazji 100 - lecia Niepodległosci Polski nasza społeczność szkolna  posadziła dąb. Dąb ten, uczniowie przywieźli z lekcji terenowej, która odbyła się na plantacji drzewek ozdobnych pani Moniki Komsty.Dziekujemy za piekny dar.